28 augusti 2008

Streeeeeessad!

Imorgon bär det av till Chile med Skatteutskottet och veckan därefter till Washington och New York med Exportkontrollrådet. Klockan är tio på kvällen och jag har inte ens packat klart. Jag har ett grymt stressug i magen, mest på grund av att jag har ångest över att vara ifrån mina tjejer så lång tid. Dom kommer att ha det alldeles utmärkt hemma med pappa, det vet jag. Men jag! Jag har ett oerhört stort behov av mina barn och kommer att längta alldeles förfärligt efter dem. Samtidigt förstås som jag ser fram emot en väldigt intressant resa. Idag på eftermiddagen var det kommunfullmäktige där bland annat investeringen för BTH:s nya lokaler i Karlskrona debatterades. Jag förstår inte sossarnas motstånd mot att ge BTH option på att få kunna äga sina egna lokaler. Det skulle ju ytterligare stärka både högskolans och i förlängningen kommunens ställning. Gör man halt i processen för en ny förhandling stannar hela etableringen upp och det har vi inte råd med. Ett ämne som inte fick lika stort debattutrymme men som var lika viktig och intressant var Äldrenämndens Framtidsprogram. Det är ett synnerligen framåtblickande program med ett tydligt fokus på individens behov och betydelsen av att forma verksamheten utifrån det perspektivet och inte tvärtom. Låt oss en gång för alla sluta ojja oss över "köttberg" och ålderspucklar. Låt oss liksom Västervik jobba för att istället locka till oss äldre till kommunen genom att erbjuda både bra service, fritidsmöjligheter, restaurant- och uteliv och attraktiva boenden. Karlskrona som student- och pensionärsparadis - varför inte?! Bra gjort, Framtidsgruppen.

Inga kommentarer: