29 september 2008

Engagerade ungdomar

Idag har varit en sådan där dag då jag pysslat med allt samtidigt. Motionsskrivande, evenemangsanordnande, mejlsvarande, mediapratande, läxläsande med dottern osv osv. Mitt liv är ofta så. Först händer inget och sedan händer allt på en gång. Utan min fullkomligt ovärderlige sekreterare Anders vore jag helt lost. I eftermiddags träffade jag elever på NTI-gymnasiet i Karlskrona. Jag berättade om hur Riksdagen fungerade, hur det är att vara riksdagsledamot och hur det kan komma sig att jag tycker att det är så roligt att arbeta politiskt. Det var nyfikna och frågvisa elever och det tycker jag är jätteroligt eftersom man då får igång en bra diskussion om vad politik är och under vilka villkor vi som tar på oss förtroendeuppdrag arbetar under. Det blev givetvis också en diskussion om FRA eftersom det engagerar många unga och av dessa var flera mycket pålästa. Jag tycker vi landade riktigt bra när jag med mina egna erfarenheter av signalspaning kunde förklara och ge svar på många av de frågor de hade. Engagerade är också flera av de medborgare som hört av sig till mig med olika idéer, efter det att jag för en vecka sedan hade en annons i båda lokaltidningarna om att det just nu är tid att väcka motioner till Riksdagen. Precis som jag trodde funderas det mycket runt om i de blekingska hemmen, men att många av idéerna kanske inte alltid når fram. Jag har iallafall fått flera bra motionsförslag som jag ämnar arbeta vidare med. Nähä, nu får det bli bums i säng. Ska vakna igen om 4 timmar........

Inga kommentarer: