25 oktober 2008

Karlskronas kommande kulturskatt

Denna strålande soliga höstdag EU-kampanjade vi på Klaipedaplatsen i Karlskrona under dagen. Det var mycket folk eftersom det är långlördag och lönen hade kommit. Diskussionslystnaden hos människor som gick förbi var också väldigt stor. Det blev samtal om allt från Lissabonfördrag, finanskris, sjukförsäkringssystemet och Försäkringskassan, miljöfrågor och försvaret. Medan jag stod på torget kom Rizha Kulenovic, ägare till Leonardo da Vinci-muséet, förbi och erbjöd mig ett unikt tillfälle att titta in i byggandet av det framtida konstmuséet i gamla Vattenborgen. Jag har följt projektet med nyfikenhet, men lite på avstånd och det egentligen inte förrän idag, då jag fick en ordentlig genomgång om vad som är på gång, som jag förstod vilken otrolig händelse det kommer att vara när det här muséet öppnar. Jag fick mig berättat hur den anrika familjen Kulenovic samlat konstföremål och målningar genom många århundraden och också lyckats hålla dem intakta från nazisters och kommunisterns giriga fingrar. Denna kulturskatt kommer nu att få ett hem i Karlskrona och staden en oerhört betydelsefull roll i internationella konstkretsar. Och allt detta helt i privat regi! Det här måste definitivt kulturministern få reda på! Läs gärna mer om Leonardo da Vincimuséet: http://www.museumldv.com/ För övrigt anser jag att Marinens musikkår ska bevaras: http://www.bevaramarinensmusikkar.se/

Inga kommentarer: