05 november 2008

Rafflande valsiffror

Alltså, det är helt omöjligt för mig att läsa godnattsaga för mina tjejer utan att somna. Det är så mysigt, varmt och gosigt, men det vänder också lite grand på dygnet. Jag sov fram till 00:30 och mannen likaså - i soffan framför TV:n - så nu så här mitt i natten känner jag mig riktigt pigg och utvilad. Jag ligger lite efter med det administrativa, så jag har ägnat dagen åt att svara på mejl och läsa in propositionerna jag ska debattera i kammaren om några veckor. Malin stannade hemma med mig idag och höll mig sällskap med sina fantastiska sagor och funderingar. Mitt lilla hjärtegoda yrväder. Vi hämtade storasyster vid tvåtiden och åkte sedan till djuraffären för att skaffa en kompis till undulaten Yvonne, som ju blev änka i förra veckan. Nu hoppas jag verkligen att Adam, som han döptes till, är frisk. Jag orkar inte med några fler begravningar. Följer valresultatet från USA vartefter staternas sluträkningar ramlar in. Just nu är det fördel Obama med nästan dubbelt så många elektorsröster som McCain. Jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är bra eller dåligt. Jag står någonstans mitt emellan kandidaterna värdemässigt och blir det nu Obama, som det ser ut att bli just nu, så hoppas jag att det mer protektionistiska förhållningssättet gentemot marknaden, som Obama har gett uttryck för under valrörelsen, inte ger några avtryck i hans ämbetsutövande. Vad det gäller McCain och republikanerna är jag rädd att Palin kan visa sig vara en stor missräkning. Många republikaner hade sett fram emot en mer modern och nytänkande företrädare som kan utveckla partiet och valet av Palin för att blidka de mest värdekonservativa, kommer nog att visa sig var ett alltför stort steg åt höger. Det allra mest positiva är att detta val dragit många amerikaner ur soffan och valdeltagandet förväntas bli rekordhögt. Den som lever får se. Måste nog krypa i säng några timmar iallafall.

Inga kommentarer: