22 november 2008

Skärpning, Engblom!

Det måste bli skärpning med bloggandet. Nu har det gått alldeles för lång tid mellan inläggen igen. Det händer så mycket spännande under dagarna som genererar både tankar och kommentarer. Det där måste jag skriva ned, tänker jag ena stunden för att sedan glömma bort det när jag väl sitter framför datorn. Mobilbloggning är nog lösningen.
I förrgår röstades Lissabonfördraget igenom i Riksdagen. Det blev en lång debatt, hela nio timmar, men den höll iallafall på såpass länge att jag hann springa ned till Skeppsbrokajen och titta in hos HMS Belos som låg förtöjd där tillsammans med ubåten HMS Halland. Förre fartygschefen Johan Hjortsberg och jag hade många diskussioner om hur man skulle kunna nyttja Belos på ett bättre sätt också för civila ändamål. Fartyget har ju bland annat stor kapacitet för bärgningsarbeten och undervattensundersökningar. Vi har i landet 6 myndigheter som löser uppgifter till havs och i alltför många fall är förmågorna hos dessa identiska, vilket bekymrar mig både som beslutsfattare och skattebetalare. Nu fick jag tillfälle att ta upp diskussionen igen med den nya fartygschefen Michael.
Det var lite nervigt i Lissabonomröstningen om röstsiffrorna skulle räcka till för att undvika den vilandeförklaring som Vänstern och Miljöpartiet hade yrkat på. I så fall hade vi behövt hantera hela frågan igen under det svenska ordförandeskapet. För mig som moderat, EU-vän och med Fredrik i spetsen, hade det också känts lite extra pinsamt om Sverige hade varit det land som förhalat hela processen.

Inga kommentarer: