29 december 2008

Balansera mediatäckningen om Gaza

Den uppblossade situationen i Gaza är förstås både oroväckande och oacceptabel. Det går aldrig att försvara att civila kommer till skada och dödas i konflikter. Trots det händer det jämt och ständigt. Jag kan dock inte låta bli att reagera på vad jag upplever som svensk medias fokusering på den ena parten av konflikten. Man tar övervägande parti för den palestinska sidan. Jag understryker återigen att det är fullkomligt oacceptabelt att civila kommer till skada, men låt oss inte glömma att det finns två parter i detta oresonliga krig. Sedan attackerna från Gaza med Qassam-missiler mot Israel började 2001 har närmare 3000 på måfå avfyrats över gränsen. 3000. Hur länge skulle man själv stå ut med att grannen kastar in handgranater lite då och då över tomtgränsen i hopp om att någon till slut kanske träffar? Jag tror på demokrati och vi får för allt i världen inte förlora tron på demokratiska lösningar även i mellanösternkonflikten. Men bevisbördan om ärligheten i fredsansträngningarna ligger inte endast på israelerna, utan i lika hög grad hos palestinierna . De har i demokratiska val legitimerat Hamas och därmed också godkänt och ställt sig bakom deras aktioner. Det är helt omöjligt att sitta i en liten by långt uppe i kalla Norden och ens försöka föreställa sig situationen i Gaza och angränsande trakter, men mitt budskap som förståsigpåare på distans är att det alltid finns två sidor av en konflikt och att det inte borde vara mer än rättvist av media att också spegla dem likvärdigt.

Inga kommentarer: