10 december 2008

Skatter och åter skatter

Men många sänkta sådana. Idag hade vi en riktig skatterunda i kammaren med många härliga betänkanden som innehöll sänkt inkomstskatt, sänkta skatter för pensionärer, sänkt bolagsskatt, ytterligare företagsskatteförenklingar samt lättnader för människor att skaffa sig F-skattesedel. Debatten var stundtals riktigt uppfriskande het och ideologisk. Framförallt när vi diskuterade sänkta skatter för vanligt folk och sossarnas obegripliga ovilja att göra detta. höja skatter verkar de inte ha lika stora problem med.
Jag debatterade internationell dubbelbeskattning, sänkt bolagsskatt och räntesnurror. Det sista handlar ju om de icke affärsmässiga skatteupplägg som Skatteverket kom på för en tid sedan och som sedan drogs upp i Regeringsrätten i och med Industrivärden. Det är ett himla fiffigt med fult sätt att skatteplanera. Jag gav mig på att försöka förklara detta på ett pedagogiskt sätt och som statister fick mina ryska gubbar, kamrat Marx, Lenin och Stalin, agera statister som svenskt företag, bolag i skatteparadis och ett holdingbolag. Lite kul eftersom de enda som hade motionerat i ärendet var vänstern. Jag undrar vad gamle Lenin skulle ha tyckt om att jag lät honom agera kapitalist och posera på bild med Kung Carl XVI Gustav.

Inga kommentarer: