22 januari 2009

Fantastisk lunchkonsert

Marinens musikkår gav idag en lunchkonsert i Sparresalen under temat östeuropeiska tonsättare. Jag hann med att lyssna till nästan hela konserten innan jag var tvungen att bege mig till kommunfullmäktigesammanträdet. Jag har nu lyssnat till denna ensemble lika länge som jag har bott i Karlskrona, alltså i nästan 17 år. Och jag upphör aldrig att gång på gång imponeras av deras professionalitet. De musicerar som om de vore en enda kropp. Fingrarna far över blåsinstrumenten, precisionen är minutiös, allt under ledning av den elegante och dansante dirigenten Andreas Hansson. Det är viktigt att denna orkester få hänga ihop, i alla sina beståndsdelar. Man plockar inte inte ihop och plockar isär en musikverksamhet hur som helst, utan det är år av övande och musicerande som får fram den kvalitet som Marinens musikkår frambringar.

Inga kommentarer: