02 februari 2009

Bombay

Här trodde jag att Dehli var en veritabel smältdegel, men det var innan jag kom till Bombay, vilket jag gjorde med inrikesflyg från Jaipur imorse. Bombay berör. Det är en 13-miljonersstad med puls, med framtidshopp, med utveckling sida vid sida med hopplöshet, armod och levnadssätt som för en flera hundra år tillbaka i tiden. Vad den här staden behöver är infrastruktur, men urbaniseringen går så snabbt, att stadsplanerarna inte hinner med. Man får ett perspektiv på den svenska miljödebatten när man med egha ögon får se den enorma miljöutmaning Indien står inför. Regeringen är på helt rätt linje när man lägger stort fokus på hur vi ska hjälpa länder som indien och Kina med både ekonomiska medel och know-how. Jag upplever ett välkomnande och en ärlig nyfikenhet av indierna vi möter, rika som fattiga. Särskilt av de senare, som vinkar och ler. Inte för att de vill ha pengar, utan helt enkelt för att de är glada att vi är där. Det här kan låta lite "ûbermensch" i svenska öron, men jag har fått det bekräftat av många indier, att så här man.

Inga kommentarer: