02 april 2009

Sundsvall, here I come

Just nu sitter jag på ett tåg på väg mot Sundsvall, där moderata skattekommittén ska göra olika nedslag i verkligheten. Vi sex moderater i skatteutskottet kommer från olika delar av landet och det har vi bestämt oss för att nyttja genom att göra studiebesök i varandras hemmalän. För en månad sedan var vi i Dalarna, hos Ulf Berg, och besökte bland annat ett städföretag. Det här är en bransch som inte känner av den finansiella oron. Sedan Alliansregeringen införde avdrag för hushållsnära tjänster har flera hundra företag och nära 100000 arbetstillfällen skapats i branschen. 90% av dessa kommer direkt från arbetslöshet. Det här vill sossarna avskaffa om de vinner valet 2010. Hål i huvudet. Morgondagen går i också i företagandets tecken. Vid frukosten ska vi träffa en byggföretagare och bland annat diskutera rotavdraget. Propositionen landade på mitt skrivbord igår. Sedan blir det besök hos en restaurangägare, starkt engagerad i SHR. Jag kan tänka mig att det blir lite diskussioner kring restaurangmomsen. På eftermiddagen träffar vi ännu fler företagare. Sedan bär det av hem igen, för att på fredagkvällen få dela ut ett pris till Årets nyföretagare i Karlskrona. Men det är imorgon det. Ikväll blir det nog en liten pilsner med kollegorna innan jag går och lägger mig. Allt är inte bara jobb.

Inga kommentarer: