09 maj 2009

Vilken inspirerande kvinna!

Jag försöker träffa så många företagare i Blekinge som jag bara kan och verksamma i så många olika branscher som möjligt. Idag hade turen återigen kommit till Ronneby, där jag under förmiddagen på Kontan träffade en mycket inspirerande kvinna, Birgitta Pisch. Birgitta driver "Humankapitalet Blekinge", som är ett företag inom hushållsnära tjänster. Man utför allt ifrån städning, trädgårds- och enklare snickeriarbeten, men man erbjuder också vad jag skulle vilja kalla "mjuka tjänster", dvs att vara en hjälpande hand för äldre och handikappade. Hjälp med att göra inköp, följa med till affären eller bara vara ett promenadsällskap. Debatten om hushållsnära tjänster kan ofta framstås som hård, framförallt av motståndare till reformen. Jag skulle önska att socialdemokratiska företrädare fick möjlighet att träffa sådana som Birgitta och förstå att det ligger mycket hjärta och engagemang bakom att underlätta i människors vardag. Varför ska detta behöva institutionaliseras och byråkratiseras, när ett litet företag som Birgittas har större möjlighet att komma människorna nära och fylla just deras behov? Birgitta är väldigt noga med den första kundkontakten, som hon alltid gör själv. Hon vill matcha kunden med rätt person i sin personal och sedan introducera dem för varandra. Birgitta betonade flera gånger hur viktigt det är med att samarbetet fungerar och att det är samma person som kommer varje gång. Jag imponerades väldigt av Birgitta och hennes innerliga engagemang för sina medmänniskor och kombinera det med företagande. Hon har en gedigen bakgrund med att jobba med funktionshindrade och utsatta människor. Dessutom är Birgitta engagerad i Företagarna, ambassadör för Svenkt näringsliv, ingående i regeringens projekt för kvinnligt företagande, Almega, Unga Företagare, projektledare i Ronneby kommun...och mycket mer. Birgitta gav mig väldigt mycket inspiration och hon kommer att vara en viktig nyckelperson i mitt fortsatta arbete att utveckla företagspolitiken.

Inga kommentarer: