01 juli 2009

Varmt mottagande av ME01

Hettan som slog emot mig när jag steg av planet på Djiboutis flygplats kändes som om den skulle bränna hål i lungorna. 45-50 grader visade senare tempgivaren i bilen. Vilken skillnad från temperaturen i Addis-Abeba! Innan jag fick gå in till passkontrollen fick jag kroppstemperaturen kontrollerad av en maskerad man, som stack in en termometer i örat. Svininfluensa är inte välkommet i Djibouti. Efter lite turer med inpasseringen fick jag, Anders och Jörgen äntligen träffa stabspersonalen från ME01. Det var kul att till slut träffa PAO Hanna, som jag hittills bara haft kontakt med via mejl. Hon har varit väldigt behjälplig i att utforma besöket och ligger bakom den mycket framgångsrika och positiva informationshanteringen kring operationen. På Camp Ariénne, den franska flygbasen, fick vi en säkerhetsgenomgång samt information om Djibouti. Tänk att 7000 franska soldater finns i Djibouti och många av dem boendes med sina familjer på campen. Inte riktigt en plats jag skulle välja att ha min familj, kanske. Därefter incheckning på hotellet, lite mat och en MYCKET efterlängtad dusch. Vidare färd ned till Djibouti hamn för en sjötur med ribbåt ut till HMS Trossö, som fortfarande ligger utankars efter att ha väntat på kajplats sedan imorse. Det är Afrika! Ombord väntade många bekanta personer med varma kramar. Det känns på ett sätt lite märkligt att träffas så här på Afrikas ostkust, när man är van att träffas hemma i Sverige. Och banne mig, även här fick vi genomgå en svininfluensakontroll - fast på skoj :-) Vi satte oss iallafall i gunrummet och hade en ingående och givande diskussion kring förberedelsearbetet inför operationen, framtida rekrytering, samarbete med de andra deltagande nationerna, samband och mycket, mycket mer. Jag har redan många reflektioner att skriva ned när jag kommer tillbaka till hotellet ikväll. Personalen på ME01 är nöjda med sin arbetsinsats hittils och de ska de verkligen vara. Jag känner mig väldigt stolt över på det sätt som vår marin agerar härnere, hur man tacklar de problem som ständigt uppkommer, på det sätt de uppträder och levererar. De är proffs - det märker man ända från maskinrum upp till brygga. Och däremellan finns en byssa som just nu levererar ljuvliga dofter. Sjön suger :-)

Inga kommentarer: