19 augusti 2009

SAAB+Koenigsegg=sant?

Avtalet mellan GM och Koeniggsegg om köpet av den svenska kronjuvelen SAAB meddelas vara klart. Dock fattas fortfarande 3 miljarder kronor i investeringar. Regeringen vidhåller sin ställning om att inte skjuta till några statliga pengar i affären. Jag stödjer givetvis denna hållning, men håller samtidigt tummarna att man ska kunna få den här affären i hamn. Det är ett spännande koncept, blandningen mellan ett väletablerat kvalitetsmärke som SAAB och en sportbilstillverkare som Koenigsegg. Jag är ett stort fan av SAAB, men tycker att designutvecklingen de senaste decennierna har varit ganska småtråkig, för att uttrycka mig milt. Giftermålet mellan dessa två biltillverkare ser jag sålunda som väldigt spännande och jag hoppas verkligen att affären är seriös. Från Facebook har jag fått följande tänkeväckande kommentar från Gustav Borgefalk, ett ungt finansgeni från Handels: 1. Visa intresse för att köpa ett konkurshotat bolag 2. Förhandla till dig att lånen för nämnda bolag till stor del skrivs av 3. Få 4,3 miljarder i lån från Europeiska Investmentbanken & få 2,8 miljarder från GM (som förut ÄGDE Saab ) 4. Lägg in ca 0,7 miljarder själv för att visa "good-will"... 5. Gå till pressen för att få in investerare för de 3 miljarder som saknas! Mmmm....om det är planen är det katastrof. Då spelar man inte med bara viktiga arbetstillfällen i Trollhättan utan också med svensk folksjäl och tradition. Nu är jag obotlig optimist och tror verkligen inte ägarna av Koenigsegg om detta. Jag önskar dem istället lycka till.

Inga kommentarer: