13 mars 2010

Bon voyage, HMS Carlskrona

Imorse var det avfärd för HMS Carlskrona från hemmahamnen i Karlskrona för vidare färd ned till Adenviken och Somalia. Morgonen inleddes med ett mycket stämningsfullt korum i Amiralitetskyrkan med musik av Marinens musikkår. Förutom Sveriges nationalsång och flottans defileringsmatch spelades "We all live in a yellow submarine" på ett mycket lekfullt sätt. Det märks när kåren leds av Andreas Hanson. De liksom höjer sig många snäpp. Framförandet lockade fram många leenden, bland annat hos den spanske Vice Commander, vilken nog inte hade väntat sig så glada toner under ett korum. Sedan visades jag runt på fartyget, som har fått en rejäl ansiktslyftning inför insatsen. Nytt ledningssystem och ny utrustning på bryggan samt helikopter gör henne redo för att agera Force Head Quarters för Atalanta-insatsen fram till november. Förväntningarna är stora och stödet från svenska folket stort. Men det var inte utan att jag blev lite nostalgisk under rundvandringen, eftersom det var många minnen som kom tillbaka från min långresa 1992. Vi samlades i fartygschefen Håkan Nilssons mäss för kaffe och samtal innan det var dags för debarkering och losskastning. Tyvärr kunde jag inte stanna och vinka av dem eftersom jag fick hasta iväg till Karlshamn, där jag skulle årsmötestala för karlshamnsmoderaterna. Bon Voyage, HMS Carlskrona! Det ska bli spännande att få följa ert uppdrag.

Inga kommentarer: