19 april 2010

Positivt att möta väljare på hemmaplan

Igår startade moderaternas vårkampanj. Inspirerade av två dagars kommunal rikskonferens i Göteborg med 2500 engagerade moderater, gav jag, Camilla och Arnstein oss ut och knackade dörr i Rödeby för att höra efter vilka frågor som berör Rödebyborna mest i vardagen.

Det var bara positiva reaktioner, där flera tog sig ordentligt med tid att föra fram vad de gick omkring och tänkte på och gärna ville att vi skulle återkomma med mer information.

Jag tycker väldigt mycket om den här formen att möta väljarna, något som jag började med redan 1998, det första året som jag engagerade mig i politiken. Då bodde jag i Mariedal, Karlskrona, och ville tala om för människorna i mitt bostadsområdet vem jag var, var jag bodde och att de var väldigt välkommen att titta förbi om det var något de ville framföra eller ha hjälp med.

Jag återkom med jämna mellanrum och det visade sig sedan efter valet, att röstetalen för moderaterna i detta traditionellt socialdemokratiska område hade stigit från 5 % till runt 12 %. Det gör skillnad att människor får tillfälle att möta sina politiker öga mot öga. Jag är övertygad om att en lyckad samtalskampanj mycket väl kan vara det som avgör valet till Alliansens fördel.

Inga kommentarer: