01 maj 2010

Valborgserfarenheter från en polisbil

Efter att under valborgsnatten i Karlskrona ha följt med yttre befäl, Alexander och Peter H, i deras utryckningsfordon, kan jag konstatera att firandet i Blekinge gått förhållandevis lugnt till, medan man har haft större problem med fylla och misshandel på andra ställen i Sverige.

Kvällen började med att jag fick träffa nattskiftet och vara med under utsättningen, dvs avrapporteringen om vad som hänt under dagen och planeringen inför kvällen. Det skedde via videokonferens med poliserna i Ronneby och Karlshamn. I Ronneby väntade man sig bråk vid Brunnshallarna, där ett ungdomsdisco anordnats och i Olofström likaså. I Karlskrona var det främst kring centrum som man koncenterade sig, men också kring högskoleområdet och Jämjö, som ligger ett par mil utanför Karlskrona och som har fått överta rollen att ha stökiga ungdomar. Ett problem som flyttar mellan högstadieskolorna med några års mellanrum.

Sedan bar det av ut i natten. Varför gör jag då det här? Det är andra gången nu. Jo, jag har under mandatperioden jobbat mycket med alkoholfrågor och framför allt med Tullen och den omfattande alkoholsmuggling som förekommer över gränserna i södra Sverige och som drabbar våra unga värst. Inget är så lärorikt som att med egna ögon se hur det går till. Oerhört värdefullt för mig som har möjlighet att påverka utvecklingen.

Många tankar fyller ens huvud efter en sådan natt. På Facebook fick jag frågan av en vän om hur jag tänker efter nattens erfarenheter. En väldigt väsentlig fråga. Jag tänker på att föräldrarna till de minderåriga, som vi körde hem, låg och sov! På hur utsatta de unga och berusade flickorna är i sina bara ben, alldeles för korta kjolar, tunna linnen och höga klackar. Man vill plocka in dem i bilen och köra hem dem allihop. På dessa fantastiska, frivilliga nattvandrare som får agera som de mammor och pappor som egentligen borde vara på stan en sådan natt.

Jag tänker också på att de extrainsatta nattbussar som Blekingetrafiken satte in gjorde nytta, då de flesta högstadie- och gymnasieungdomar ändå kom hem kring midnatt.

Jag tänker framför allt på hur väldigt duktiga poliser vi har och eftersom de nu har fått förstärkning kan de också vara på många olika ställen samtidigt och lugna ner stämningen.  Jag funderar över om Valborg ändå inte har minskat i betydelse som festhelg, för det har successivt blivit lugnare och lugnare med åren. På hur tacksam jag är för att Blekingepolisen ger mig förtroendet att få följa med, för det är inte självklart eller vanligt att polisen gör det.

Och mycket mer...får sortera tankarna när jag sovit lite till.

Inga kommentarer: