06 juli 2010

Behövs monarkin?

Gårdagen blev en vilodag från verksamheten i Visby, eftersom minstingen hade svalt lite mycket Östersjövatten under allt badande och jag naturligtvis stannade hemma och tog hand om henne. Det gav mig också tillfälle att fila lite ytterligare på mina debatter som jag ska ha idag.

Nu vid 13-tiden ska jag debattera mot statsvetaren Cecilia Åse om monarkin verkligen behövs. Min ingång i detta är självklart ja - monarkin inte bara knyter att till vår historia och tradition. Den spelar också en viktig roll i att erbjuda en stabil ram inom vilken den politiska debatten kan rasa. Inte minst tog sig detta uttryck under tsunamikatastrofen, då Kungens tal gav tröst till en hel nation stadd i chock och sorg.

Vi har också en modern monarki, som engagerar sig i aktuella samhällsfrågor och som nu också följs av en vital och modern tronföljare i form av Kronprinsessan och hennes Daniel.

Visby idag bjuder på blåst och molnighet, men det är fortfarande ganska varmt. Ikväll deltar jag i debattboxningen om svensk vapenexport på inbjudan av Kristna Freds. 15 snabba minuter om behovet av ett demokratibegrepp i vapenexportsammanhang. I denna debatt är dock min ingång - nej.

Inga kommentarer: