27 juli 2010

Inte okej med politiska kampanjer för barn

Kommunal åker omkring och firar att de fyllt 100 år. De bjuder bland annat på fiskdamm, där barnen kan fiska påsar med sura karameller (blå) eller söta karameller (röda).

Först småskrattade jag lite åt detta tilltag, men efter ett tag tänkte jag efter. Det kan tyckas harmlöst för oss vuxna med sura och söta karameller i symboliska färger, men för barn får det en helt annan och allvarligare betydelse eftersom karamellerna följs av ett budskap, framfört av vuxna.

Jag tycker inte att det är ok att (S) eller deras fackförlängda armar kampanjar på t.ex fotbollsmatcher för 8-10-åringar. Jag tycker inte att man ska fostras in i en politisk rörelse. Barn ska få en sådan fördomsfri uppfostran som möjligt, såsom jag resonerar.

Självklart tar mina tjejer intryck av vad de läser av mig i tidningarna, radion eller TV eller var vi diskuterar hemma, men vi resonerar mycket kring frågeställningarna med dem och jag rackar inte ned på mina meningsmotståndare inför dem.

Kommunals kampanjknep är smaklöst och faller under kategorin indoktrinering av barn. Sånt pysslar de med i Nordkorea också...

Inga kommentarer: